شاید همه موافقیم که ترک کردن عادت موجب مرضه، اما به اینم فکر کردیم که کسب عادتای خوب به چه سعی زیادی احتیاج داره؟ شاید فکر کنین فقط کافیه عادتی رو انتخاب کنین تا خودش به بخشی از زندگی روزمره ی شما تبدیل شه، اما حقیقت چیز دیگریه!

مشکل اینه که ما با کارایی که هر روز به همون شکل انجام میدیم احساس راحتی می کنیم و معمولا اونقدر به برنامه روزمره می چسبیم که دیگر واسه انجام کارامون به فکر کردن احتیاجی نداریم و لازم نیس خیلی خودمون رو اذیت کنیم. پس به چه دلیل باید تغییر کنیم؟

باید قبول کنیم که همه عادتامون خوب و سالم نیستن، اگه هر روز که از سر کار برمی گردید به جای کمی ورزش و پیاده روی، سیگار می کشین یا وقتی جلوی تلویزیون می شینین به جای خوردن میوه و سبزیجات، هله هوله و چیپس و پفک نوش جون می کنین یا به بهونه ی استرس پرخوری می کنین یا عصبانیتتان رو سر بقیه خالی می کنین؛ بهتره تا به دردسری جدی نیفتادین و به سلامتتان آسیب جبران ناپذیری نزده اید، چاره ای فکر کنین.

 

اگه وقت کافی واسه خوندن این نوشته رو ندارین می تونین ویدیوی زیر رو هم ببینین.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

۱. عادت هاتون رو بشناسین

همون طورکه قبلا گفته شد، بیشتر اوقات خودمون نمی دونیم که چه عادتایی داریم، چه این عادات خوب باشن چه بد باشن. پس اولین کاری که باید بکنیم شناسایی عادت هامونه. مثلا اگه با بالا رفتن از چند پله یا چند قدم راه رفتن به سرفه یا نفس نفس می افتین، به احتمال زیاد پای یک عادت بد، مثل سیگار کشیدن یا کم تحرکی در بینه یا اینکه یک عادت خوب، مثل ورزش کردن رو کم دارین. اگه به مشکل مالی برخورده اید، به این معنیه که شاید کمی ولخرجی می کنین، یا عادت خوب بودجه بندی و پایبند بودن بهش رو ندارین. پس وقت اینه که نگاه دقیق تری به عادات روزمره مون بندازیم.

۲. تصمیم بگیرین و به خودتون قول بدین

چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

می دونم که فقط گفتنش آسونه! تا حالا چند بار به خودمون گفتیم «از شنبه ی دیگه ورزش می کنم، یا سالم تر غذا می خورم»، یا «آخرش یه روزی براش وقت پیدا می کنم»؟ اما بدیش اینه عقب انداختن، تغییر عادات رو سخت تر می کنه. به ویژه وقتی پای سلامتی تون در بینه، هرچه دیرتر وارد عمل شید، آسیب بیشتری به خودتون می رسانید و شرایط رو سخت تر می کنین. گرفتن یک تصمیم قاطع و پایبند بودن بهش، مثل چرخای ماشین واسه رفتن به طرف عادتای خوب هستن. پس اگه پنچر هستین سریع تر به فکر عوض کردن لاستیک تون باشین.

۳. محرکا و مشکلات رو کشف کنین

چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

اگه محرکا و موانعتان رو نشناسید، یا واسه مشکلات یهویی آماده نباشید، مستقیم به طرف شکست می روید. واسه همه ما لحظاتی پیش میاد که شرایط بر وفق مراد نیس و واسه خلاص شدن از ناامیدی و سرخوردگی به کمک احتیاج داریم. اما الکل، مواد مخدر، پرخوری یا مصرف بیشتر از حد دارو ما رو به جایی نمی رساند. اگه اتفاق ناجوری در محل کار میفته، یا در راه برگشت به خونه، ترافیک زیاد اعصابتان رو خورد می کنه باید یک راه سالم واسه دست و پنجه نرم کردن با این داستانای تکراری پیدا کنین. همه ما روزهای بد داریم، اما پناه بردن به عادتای بد دردی رو دوا نمی کنه و نباید بذاریم بی حوصلگی، عصبانیت یا اضطراب، محرک عادتای بد ما باشن. عوضش با چیزای خوب خودتون رو آروم کنین. به یک دوست خوب تلفن کنین، قدم بزنین، ورزش کنین، یک فیلم خوب ببینین و… .

۴. برنامه ریزی کنین

چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

بنجامین فرانکلین یک برنامه عالی رو واسه شکست دادن عادتای بد و جانشین کردن اونا با عادات خوب اجرا کرد. اون ۱۳ عادتی زا که حس می کرد در زندگی اش مهم هستن، لیست کرد و بعد شروع کرد به کار کردن روی اونا. در یک دوره ۱۳ هفته ای، هر هفته روی یکی از عادتا تمرکز می کرد و هفته بعد می رفت سراغ عادت بعدی. در آخر بعد از ۱۳ هفته برمی گشت و از نو شروع می کرد، یعنی در هر سال چار بار این روند رو اجرا می کرد.

در طول این فرایند، موفقیتایی رو که در مورد این عادات به دست میاره، توی دفترچه یادداشتش می نوشت و هر وقت یکی از اونا رو زیر پا می گذاشت، در یک نمودار با ۱۳ سطر واسه هر عادت، علامتی می گذاشت. ترتیب این عادتا هم طبق اهمیت بود و اینکه داشتن کدوم یک واسه به دست آوردن باقی عادات لازم بود. مثلا اولین مورد رعایت میونه روی در خوردن و نوشیدن بود، چون این عادت واسه درست فکر کردن ضروریه و همیشه باید رعایت شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟

این برنامه می تونه واسه هر کسی که می خواد عادات خوبی داشته باشه مفید واقع شه، یا کمه کم به شما ایده بده که برنامه خودتون رو بریزیدـ فقط یادتون باشه که باید سفت و سخت به برنامه بچسبید. شاید بد نباشه نگاهی هم به لیست فرانکلین بندازین:

  1. رعایت میونه روی: تا حد بی حالی نخورید و بیشتر از حد بخورین.
  2. سکوت: فقط در صورتی که نفع بقیه یا خودتون در بین باشه، حرف بزنین؛ مکالمات بی ارزش نداشته باشین.
  3. نظم: هر چیزی جای خودشو داشته باشه، هر کاری وقت خودشو داشته باشه.
  4. دقت: در کاری که باید انجام بدین، دقت داشته باشین.
  5. صرفه جویی: فقط در صورتی که واسه خودتون یا بقیه مفیده هزینه کنین، یعنی چیزی رو هدر ندین.
  6. سعی: وقتتون رو تلف نکنین؛ همیشه مشغول کاری مفید باشین و کارای غیرضروری رو حذف کنین.
  7. راستی: کسی رو گول نزنید؛ رو راست فکر کنین و حرف بزنین.
  8. عدالت: به کسی آسیب نرسانید و وظایفتان رو درست انجام بدین.
  9. میونه روی: در هیچ کاری زیاده روی نکنین.
  10. تمیزی: تمیز نبودن بدن، لباس یا محل کار و زندگیتون رو تحمل نکنین.
  11. آرامش: واسه موضوعات کوچیک و دوری ناپذیر پریشون و پریشون نشید.
  12. چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

  13. نجابت: به خاطر حفظ سلامتی و حُسن شهرتتان، مراقب روابط خود باشین.
  14. فروتنی: سقراط رو الگویتان بذارین.

۵. از قوه ی تخیل تون استفاده کنین تا اطمینان خاطر بیشتری نسبت به آینده داشته باشین

چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

این تکنیک واسه اضافه کردن یک عادت جدید به زندگی روزمره تون عالیه. اینکه خودتون و زندگیتون رو بعد از ایجاد اون عادت خوب تجسم کنین، به شما انگیزه و انرژی می ده و اطمینان خاطر باعث می شه ناخودآگاه در مورد عادت جدید طرز فکر درستی داشته باشه. در کل این راه حل به شما کمک می کنه خودتون رو دارای عادات و رفتارهای خوب تصور کنین، به اثر اونا اطمینان داشته باشین و آسون تر به طرف شون برید.

۶. از خونواده و دوستان کمک بگیرین

چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

بذارین همه بدونن که سعی دارین چی رو به دست بیارین. در این صورت اگه دستشون رو واسه خوردن چیپس و یا رساندن شما با ماشین رد کنین، شما رو درک می کنن. وقتی خونواده بدونه که می خواید عادات خوب رو جانشین عادتای بدتون کنین، حتما خیلی خوشحال می شن و جدا از اینکه اینکه شما رو وسوسه نمی کنن، روحیه و انرژی هم به شما میدن. یادتون باشه همه واسه رسیدن به هدف احتیاج به کمک و پشتبانی دارن.

۷. با روشای سالم به خودتون جایزه بدین

چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟ آموزشی

یکی از دلایلی که خیلی از عادتای بد رو دوست داریم اینه که به ما حس خوبی میدن، حتی اگه این حس موقتی باشه. حس خوب یعنی وقتی که نگرانیم، ناراحتیم یا به هر دلیل حالمون خوب نیس؛ چیزی باعث آرامش و آرامش مون شه. مثلا ممکنه موقع پرخوری یا سیگار کشیدن حس خیلی خوبی داشته باشین، اما بعد از اون دو برابر حس بد رو تجربه می کنین. یعنی وقتی که در حال انجام اونا هستین احساس آرامش و بی خیالی می کنین، اما بعدش عذاب وجدان می گیرین و به خودتون قول میدید خیلی زود از این کار دست بکشین. پس واسه این که دوباره وسوسه نشید و به عادات بد برنگردید، وقتی دارین خوب پیش می روید به خودتون جایزه بدین. کتاب، فیلم، بلیط کنسرت یا یک وسیله الکترونیکی یا ورزشی جدید به خودتون هدیه بدین. اگه هم شرایط مالی تون الان مناسب نیس، به دوستی که خیلی وقته ندیده اید سر بزنین، از یک نمایشگاه دیدن کنین یا یک قهوه خودتون رو مهمون کنین.

یکی از امتیازات سعی کردن واسه داشتن عادات خوب اینه که وقتی اونا رو به طور همیشگی انجام میدید، خیلی زود خودکار می شن، یعنی اصلا لازم نیس به اونا فکر کنین و دیگر خودبه خود انجامشان میدید. هر کاری رو که واسه یه مدت طولانی انجام بدین به عادت تبدیل می شه و هنگامی که به عادت تبدیل شد، انجام دادن اون انرژی خیلی از شما نخواد گرفت. پس با کمی سعی و انگیزه می تونین کلی عادت خوب داشته باشین.

منبع : essentiallifeskills

 


دسته‌ها: آموزشی