صدای هر فرد منحصر به خود اونه. لهجه از موقعیت جغرافیایی خبر می ده. نشونه هایی از حالات روحی در آهنگ صدا و جون کلام پنهون و مثل ظاهر، گویای شخصیت فرده، مثلا عزت نفس پایین با ایجاد دودلی در صدا، خود رو نشون می ده. فرد خجالتی صدای آرامی داره، حال اونکه تسلط بر آهنگ صدا و شفافیت کلام از نشونه های افراد با اعتماد به نفسه. در این مقاله یاد می گیریم که چه جوری از صدای مون واسه جذاب تر صحبت کردن استفاده کنیم.

چه جوری صدامون رو در صحبت جذاب تر کنیم؟ آموزشی

 

منظور از کلام گیرا و موثر، معنی قدیمیِ سخنوری نیس، بلکه با اعتمادبه نفس و شفاف در جمع سخن گفتنه، که هم زمان روی شخصیت شمام اثر می ذاره.

عوامل لازم واسه داشتن کلام موثر

  • لهجه
  • تمایل واسه بیان مطلب
  • اثر نفَس روی صدا و کلام
  • تولید آوا

لهجه

چه جوری صدامون رو در صحبت جذاب تر کنیم؟ آموزشی

لهجهای منطقه ای و بومی جنبه ی مثبتی دارن و بخشی از شخصیت فرد حساب می شن.

کم کم، درزمان سالیان، با مهاجرت افراد و قرار گرفتن در خطر رسانه ها، لهجها دارن از بین می رن. این از جهاتی تاسف برانگیزه چون که لهجها به صدا بُعد و فرق می بخشن و بر فردیت هر شخص تاکید دارن.

عادت کردن به آهنگ صدای خود، اهمیت زیادی داره. بعضی از افراد در محیطای خصوصی به ویژه خونه، راحت تر هستن چون لزومی نداره خود رو با عرف و انتظارات اجتماعی منطبق کنن، اما در محیطای عمومی اینجور نیستن، چون عوامل مختلفی وجود دارن بر روش بیان و کلام شون اعمال قدرت می کنن.

در محیطی غیررسمی مثل خونه، صدای خود رو ضبط کنین. واسه عادت کردن به صدای خود به دقت بهش گوش کنین.

شک نداشته باشین متوجه بعضی از جنبه های کلام خود میشید که تاثیرگذاری پیام شما رو کاهش میدن.

بیشتر افراد صدای ضبط شده ی خود رو دوست ندارن. همونجوریکه بعضی، عکسای خود رو دوست ندارن و از اون خجالت میکشن. خیلی از ما به شنیدن صدای خود عادت نداریم و این احساس طبیعیه. مرحله اولِ «واقعا صدای من اینطوریه؟» رو بگذرونین تا درک بهتری نسبت به صدای خود پیدا کنین.

وقتی آروم و راحت هستین، اعتمادبه نفس بیشتری دارین. پس وقتی در خونه به صدای خود گوش می کنین، بیشتر متوجه میشید که از نظر بقیه صدای تون چه جوری شنیده می شه. با اینکه دقیقا اون طور که بقیه صدای شما رو می شنون، نمی تونین صدای خود رو ، اما می تونین از اثر اون روی بقیه خبردار شین. با درک حالت طبیعی صدای خود می تونین کنترل بیشتری روی اون داشته باشین.

افراد در زندگی روزمره ی خود از زبون غیررسمی استفاده می کنن اما همین که در موقعیت رسمی قرار می گیرن به شکل خودآگاه رسمی صحبت می کنن. به ویژه در جایای عمومی و در مقابل افراد ناشناس این به روشنی دیده می شه.

هر چه به صدای رسمی خود بیشتر عادت کنین، استفاده از اون در شرایط واقعی راحت تره. از طرفی به هنگام گفت و گو، افراد تمایل دارن تا از عبارات کوتاه تری استفاده کنن. خوندن با صدای بلند به شما کمک می کنه تا به رسایی صدای خود عادت کنین.

تمرینی واسه افزایش مهارت در ایجاد کلام گیرا

چه جوری صدامون رو در صحبت جذاب تر کنیم؟ آموزشی

تمرین کنین:

یک متن کوتاه رو واسه خوندن انتخاب کنین، مثلا دو صفحه از یک کتاب. اول اونو در سکوت بخونین، بعد با صدای معمولی خود، اونو بلند بخونین. نگران لغزش و لکنت خود نباشید و به خوندن ادامه بدین. حال واسه بار سوم اونو بخونین، در صورت امکان صدای خود رو ضبط کنین و موارد زیر رو به خاطر داشته باشین:

  • سرعت خود رو کم کنین: می خواید متن رو هرچه زودتر تموم کنین؛ این یک واکنش طبیعیه و البته باعث ایجاد لغزش در گفتار می شه. وقتی که عصبی هستین هم ریتم کلام سریع می شه و فهم صحبت شما رو مشکل می کنه.
  • سر خود رو بالا بگیرین: صورت رو درون کتاب فرو نبرین و صداتون نباید به طرف زمین باشه.کتاب رو بالاتر نگه داشته و با صدای رسا مطلب رو بخونین.
  • بعضی وقتا مکث کنین: در آخر هر جمله و یا هر پاراگراف استراحت کوتاه دو تا سه ثانیه ای داشته باشین. مکث واسه ایجاد تاکید موثره.

هر مقدار می تونین این تمرین رو انجام بدین.

همه با انجام تمرینات ساده مثل تمرین بالا به شکل روزانه می تونن صدای خود رو تقویت کنن. واسه بهتر شدن باید نسبت به تمرینات پایبند باشین و منظم روزی چند دقیقه اونو انجام بدین.

اثر نفَس بر صدا و کلام

چه جوری صدامون رو در صحبت جذاب تر کنیم؟ آموزشی

احساسات بر صدای ما اثر می ذارن و حتی بعضی وقتا جوری شدت می گیرن که صدا رو در گلو خفه می کنن. همونطور که خوانندها به شکل حرفه ای آموزش می بینن تا صدای خود رو در هر شرایطی و واسه تولید دامنه ای از اصوات آماده نگه دارن، میشه از تمرینات فیزیکی واسه انعطاف پذیری بیشتر صدا استفاده کرد.

به هنگام استرس الگوی تنفسی شخص تغییر می کنه. وقتی ماهیچها منقبض و کشیده می شن نمیشه از بیشترین حد ظرفیت شش ها استفاده کرد. ویژگی مشترک بین حالت ترس و عصبی شدن، انقباض در گردن و شونِه هاس. چون تحت فشار، تنفس شدت پیدا میکنه. هوای کافی استنشاق می شه اما زمان کافی واسه بازدم و استراحت وجود نداره.

تنفس درست به دو دلیل مهمه:

۱. استفاده از بیشترین حد ظرفیت شش ها باعث می شه تا تنفس، صدا رو تقویت کرده و اونو پرتر و محکم تر نشون بده. افرادی که صدای ضعیفی دارن و نگران هستن که صدای اونا در بین جمع شنیده نشه می تونن از این روش استفاده کنن. میزان صدا در شکم کنترل می شه نه در گلو، پس تنفس کامل کنترل بیشتری روی صدا ایجاد می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟

۲. تنفس عمیق و منظم با از بین بردن نا آرومیا، اثر درمانی و آروم بخش داره. افراد آروم، افرادی متعادل، پذیرا و با اعتمادبه نفس هستن. استفاده از تکنیکای تنفس منظم مثل مدیتیشن، یوگا و خلسه و آزادسازی اصوات به شکل مناجات، مانتراها و سرودخوانی در مراسم عبادی در مذاهب مختلف، اتفاقی و برحسب تصادف صورت نگرفته. با آزادی از نا آرومیای فیزیکی، استرسای روانی کاهش پیدا میکنه و ذهن واسه پیش برد اهداف خلاقانه، به طور موثری آزاد می شه.

تمرین تنفس

۱. در یک وضعیت راحت، پاها رو به اندازه یه قدم از هم باز کنین، زانوها نباید قفل و یا تحت فشار باشن، ستون فقرات به شکل مستقیم ، سر به حالت متعادل و عضلات صورت باید راحت باشن.

۲. دم و بازدم باید هرکدام تا سه شماره طول بکشن.

۳. وقتی که نفس می کشین شونه های خود رو بالا نیارین. دم از راه بینی و بازدم از راه دهن صورت گیرد. به طور خودآگاه به تنفس خود فکر کنین که چیجوری تا انتهای شش ها پایین میره.

۴. کف دست رو روی شکم خود بذارین تا حرکات اونو حس کنین. به هنگام دم و بازدم، کمی به دست خود فشار بیارین.

۵. این تمرین رو ده بار انجام بدین.

بعد از چند روز که از انجام این تمرینات گذشت، با توجه به برداشت و توان خود می تونین بازدم رو تا ۴، ۵ و ۶ شماره افزایش بدین و بعد کم کم اونو به ده شماره برسونین. بعد به هنگام بازدم با صدای بلند از یک تا ده بشمارید. این تمرین رو ۵ بار تکرار کنین.

با افزایش کنترل روی بازدم، به هنگام سخن رانی در جمع و یا جلسه، نفس کم نمی بیارین.

تولید آوا

سه عنصر اصلی در تولید آوا در زیر آورده شده که دانستن اون واسه هر فردی که می خواد گوینده ی تاثیرگذاری باشه، ضروریه:

  • بلندی صدا: واسه شنیده شدن
  • شفافیت: واسه فهم کلام
  • تنوع: واسه ایجاد علاقه مندی

چه جوری صدامون رو در صحبت جذاب تر کنیم؟ آموزشی

بلندی صدا

منظور چیزی مثل دکمه ی تنظیم صدا در تلویزیونا نیس. بعضی از افراد به طور طبیعی صدای لطیفی دارن و از نگاه فیزیکی نمی تونن با صدای بلند صحبت کنن و ، اگه صدا خیلی زیاد بلند شه، کیفیت آهنگ صدا پایین میاد. به جای بلند کردن صدا، باید رسا صحبت کرد. باید با تنفس، صدا رو تقویت کرد، به هر میزانی که می خواید رسا صحبت کنین، به همون مقدار احتیاج به نفس دارین.

به هنگام صحبت در جمع و یا یک جلسه، اصلا مخاطبِ صحبت شما نباید فقط افراد صف جلو و یا نزدیک به شما باشن، بلکه باید خودآگاه کلام شما واسه افراد دورتر هم رسا باشه. صدای قوی، برخلاف صدای بلند، شما رو شخصی مثبت جلوه می ده.

شفافیت

بعضی با دندانای فشرده و حرکت کم لبا صحبت می کنن. خیلی کم باز کردنِ دهن و دقیق لفظ نکردن کلمات، دلیل اصلی فهم ناپذیری سخنه. در این حالت، صدا در دهن قفل می شه و قادر به خروج نیس. واسه تلفظ درست و شمرده، باید فکا از هم باز شن. پس دهن رو باز کنین، به هر صدایی که تولید می کنین قدرت ببخشین و به انتهای کلمات دقت ویژه ای داشته باشین. این کار تا حدی لب خوانی رو هم واسه مخاطب شما آسون می کنه.

تنوع

واسه موثر و جذاب کردن کلام، تکنیکای خاصی هست که میشه از اونا استفاده کرد. چیزی که مهمه اینه که خودتون باشین و اینطور به نظر نیاد که دارین نمایش اجرا می کنین. کلمات همونطور که با خود معنایی حمل می کنن، حامل احساسات و احساسات ما هم هستن. تنوع آوایی با تغییر در موارد زیر ایجاد می شه:

سرعت

اگه سریع حرف بزنین شنونده نمیتونه چیزی که می شنوه رو دریافت و هضم کنه. راه حل مناسب اینجا، تغییر در سرعت کلامه. بعضی وقتا سرعت رو زیاد کنین و بعد اونو کم کنین تا اشتیاق مخاطب واسه گوش دادن به شما حفظ شه.

بلندی صدا

با کم و زیاد کردن بلندی صدا، بر کلمات تون تاکید کنین. حتی می تونین در یکی دو جمله صدا رو در حد زمزمه پایین بیارین (تا جایی که بازم رسا باشه)، این کار به ایجاد توجه در مخاطب کمک می کنه، اما مراقب باشین که بیش ازحد این کار رو نکنین.

زیر و بمی، لحن، تاکید

وقتی در جمع صحبت می کنین، سعی کنین کلام شما تا جای ممکن انرژی و هیجان کافی داشته باشین تا بیشترین حد اطلاعات رو منتقل کنین. منظور ایجاد فراز و فرودهای کنترل نشده در صدا نیس. صحبت باید جالب باشه و لحن و ریزه کاری داشته باشه. به یاد داشته باشین که وقتی عصبی و یا حتی هیجان زده هستین، تارهای صوتی منقبض و کوتاه شده و باعث می شن صدا زیرتر به گوش برسه. به هنگام صحبت واسه انتقال اهمیت موضوع و ایجاد تنوع، روی بعضی از کلمات و عبارات تاکید کنین.

مکث

مکث کردن بسیار مهمه و واسه برجسته کردن کلامِ قبل از خود و یا جلب توجه قبل از یک پیام مهم استفاده می شه. مکث یعنی سکوتی چند ثانیه ای. شنونده، معنی گفتهاتون رو در بین همین مکث رمزگشایی و درک می کنه. پس آماده باشین که تا ۵ ثانیه هم سکوت کنین. این مکثای عامدانه قدرت و اعتمادبه نفس شما رو نشون میدن.

به خاطر داشته باشین که قبل از هر موقعیت گفتاری مهم، چه قرار ملاقات یا جلسه باشه چه گفت و گو، بهتره گرم کردن و آماده سازی صدا رو انجام بدین. صدا مثل یک ساز می مونه؛ هیچ موسیقی دانی بدون تمرین و کوک کردن صلح وارد سالن برگزاری کنسرت نمی شه. زمان و دفعات گرم کردن صدا به شما و مدت زمانی بستگی داره که می خواید حرف بزنین.

منبع : skillsyouneed.com

دسته‌ها: آموزشی