۱. خوابِ خوبِ شبونه

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

همه ما میدونیم که بعد از یک خواب خوب شبونه، سرحال تر روز خود رو شروع می کنیم. اگه به اندازه کافی استراحت کنیم میل بازگشت به رختخواب تا حد زیادی کاهش پیدا می کنه. به طور متوسط، هر فرد بزرگسال به ۸ ساعت خواب شبونه احتیاج داره، اما این عدد بنا به نیازای جسمی مختلف افراد، متفاوته. واسه تنظیم ساعت مورد علاقه و مناسب خواب باید قلق بدن خود رو پیدا کنیم.

۲. کافئین

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

بیشتر ما روز خود رو با مصرف نوشیدنیای کافئین دار شروع می کنیم. وقتی صحبت از کافئین می شه، انتخابای زیادی جلو ماست؛ چای، قهوه، شکلات داغ و چیزای دیگه ای به جز اینا. کافئین به هوشیار کردن بدن کمک شایانی می کنه و مانع از کارکرد آدنوزین در بدن می شه. آدنوزین ماده ای شیمیاییه که در بدن احساس خواب آلودگی ایجاد می کنه. هر چند کافئین در درصد کمی از افراد تاثیرگذاری لازم رو نداره، اما کلا در هوشیار نگه داشتن بدن و جنگ با خواب آلودگی ۵ تا ۶ ساعت مفید عمل می کنه.

۳. ساعت زنگ دار

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

حتی اگه خواب شما خیلی سنگین باشه و در اعماق یک رؤیا یا خدای نکرده، کابوس فرو رفته باشین زنگ ساعت خیلی راحت شما رو به دنیای هوشیاری و بیداری پرتاب می کنن. اگه به دنبال بیدار شدن در صبح زود و استفاده از حال و هوای صبحگاهی هستین ولی به شکل طبیعی این کار واسه شما عملی نیس، از ساعت کمک بگیرین و با بو کشیدن هوای صبح سر حال و خوشحال شید. در هر صورت بیشتر ما مجبوریم صبحا بیدار شیم و باید هر طور شده از رختخواب دل بکنیم. بله، ساعت زنگ دار روش مناسبی واسه جدا کردن ما از رختخواب و شروع کار روزانه س.

۴. قرار دادن رختخواب در خطر نور

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

محل خواب خود رو طوری تنظیم کنین که صبحا در خطر تابش نور قرار بگیرین. تابش نور به هوشیاری و زودتر بیدار شدن شما کمک می کنه. بدن ما از الگوی شبانه روزی مشخصی پیروی می کنه و نور قوی ترین عاملیه، که بر این الگو و ساعت بیولوژیکی بدن اثر می ذاره. البته قرار گرفتن در خطر نور غیرمستقیم واسه بدن بهتره.

۵. پیروی از برنامه خواب مشخص

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

بدن ما تمایل به پیروی کردن از الگوهای مشخص و تکراری داره. با مشخص کردن برنامه خواب میشه به جست و خیز بدن کمک کرد. با داشتن ساعات خواب و بیداری مشخص، جدا از اینکه اینکه سرحال تر میشیم در طول روز هم نشاط بیشتری پیدا می کنیم. البته فراموش نشه که این روند رو نباید آخرهفتها یا ایام تعطیل بر هم بزنیم و در تموم روزهای هفته باید بهش وفادار باشیم. واسه این کار باید روی مهارت برنامه ریزی تون کار کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری صدامون رو در صحبت جذاب تر کنیم؟

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

۶. درمان مشکلات خواب

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

اگه به مشکلات خواب دچار هستین، به احتمال زیاد پس از بیدار شدن سرحال و سرحال نباشید. ناهنجاریای خواب مثل آپنه و … اثر نامطلوبی بر بیداری می ذارن. یکی از مشکلات شایع در این مورد، دیرخوابیه. این دیرخوابیدن خودخواسته و عامدانه نیس به تعبیر بهتر یه جور بی خوابیه که مثل بقیه ناهنجاریای خواب می تونه نشاط و سرحال بودن شما رو تحت اثر بذاره.

۷. ورزش و فعالیت بدنی

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

اگه از عاشقان سینه چاک خواب هستین و جدایی تون از بالش و پتو داستانی تراژیک و تلخه؛ حتما باید ورزش کردن رو در برنامه خود بذارین. صبحا بعد از بیداری، زمان کمی رو به ورزش کردن و تمرینات بدنی اختصاص بدین. اگه این نرمش صبحگاهی در هوای تازه انجام شه بسیار سرحال تر میشید. بدن شما احساس نشاط می کنن و شب هم راحت تر به رختخواب می روید.

۸. مصرف صبحانه

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

صبحانه مهم ترین وعده غذاییه. با خوردن صبحانه بدن آماده ی شروع فعالیت روزانه می شه. اگه در برنامه صبحانه تون نوشیدنیای کافئین دار هم دید شه که چه بهتر. صبحانه بدن رو باانرژی و سرحال می کنه و حتی در مواردی دلیل محکمی واسه دوستان شکموست تا باانگیزه از خواب بلند شن.

۹. بیداری از خواب به شکل طبیعی

چه جوری صبحا سرحال از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

بهترین روش بیدار شدن بیداری طبیعیه، یعنی بدون سعی و اصرار واسه از خواب بیدار شدن. معمولا بیشتر ما نمی تونیم به میل خود و هر وقت که از نظر فیزیولوژیک بدن رضایت به بیداری داد، از جای خود بلند شیم اما با تنظیم ساعت خواب با میزان لازم بدن، میشه به طور طبیعی از خواب بیدار شد و روزی خوشحال و سرحال رو شروع کرد.

اگه خوب نمی خوابید و صبحا سرحال نیستین، سعی کنین با کمک گرفتن از روشای پیشنهادشده مشکل تون رو رفع کنین. سرحال بیدار شدن بر کارکرد روزانه اثر زیادی داره و با کارایی ساده می تونین روز خود رو سرحال شروع کنین و واسه خود و دور و بریا خود جوّی پرانرژی و پویا بسازین.

منبع : verywell

 


دسته‌ها: آموزشی