سحرخیزی کلید خوشحالی، سلامتی و بهره وریه. خیلی از آدمای معروف مثل بنجامین فرانکلین، اُپرا وینفری، ریچارد برانسون، جک دُرسی و تیم کوک صبحا زود از خواب بیدار می شن. شاید رابرت موگابه هم سحرخیز باشه! در هر صورت تحقیقات نشون داده که سحرخیزی کمک می کنه مشکلات رو پیش بینی کنین، بهتر بخوابید و سرحال تر باشین. اما سحرخیزی چیه و چه آدابی داره؟ و چه جوری میشه صبح زود از خواب بیدار شد؟

به قول گِلِن کوک:

صبح فوق العاده ولی تنها اشکالش اینه که در ساعت نامناسبی از روز هستش .

 

 

شاید شمام آدمِ سحرخیزی نباشید، اما بدتون نیاد که همتی کنین و سحرخیز شید. پس ادامه این مقاله رو از دست ندین.

مشکل دیر بیدار شدن اینه که آدم رو به عجله میندازه و خیلی بده که صبحِ آدم اینطوری شروع شه. اگه بخای با عجله دکمه های لباست رو سه تا یکی ببندی و هول هولَکی دنبال سوئیچ ماشین بگردی و کفشت رو در راه پله پایت کنی، از همون کله ی سحر، بهره وری و آرامش خاطرت به باد فنا خواهد رفت.

چه جوری صبح زود از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

آرامش

به قول روانشناسا، دیر که بیدار شید، دیدگاهتان نسبت به روزی که در پیش دارین، متفاوت هستش و ذهن تون بیشتر روی افراد دیگر متمرکز می شه. یعنی:

  • باید به موقع برسم سر کار (از ترس رئیس)
  • امروز یک جلسه ی مهم دارم (واسه مشتری)
  • باید بچّها رو آماده ی مدرسه رفتن کنم (واسه بچّها)

اگه صبحا زودتر بیدار شید، وقت کافی دارین تا با خیال راحت به خودتون فکر کنین:

  • امروز می خوام فلان کار رو تکمیل کنم (تا در کارم پیشرفت کنم)
  • واسه جلسه ی مهمی که با مشتری جدید دارم باید آماده باشم (تا قرارداد بهتری ببندم)
  • باید صبحانه ی بچّها رو آماده کنم تا انرژی کافی واسه درس خوندن داشته باشن (تا پدر/مادر بهتری باشم)

صبح که زودتر بیدار شید، فرصت دارین کمی نرمش کنین، چند دقیقه ای با خودتون خلوت کنین و با آرامش فکر کنین، مطلبی رو بخونین یا یادداشتی بنویسین و واسه تموم کارایی که باعث پیشرفت تون می شن، وقت بیش تری داشته باشین.

قدرت عادتای منظم صبحگاهی

چه جوری صبح زود از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

عادتای منظم صبحگاهی باعث می شن از قوای بدنی و ذهنی بیش تری بهره مند شید.

شاید شنیدن چند مورد از نتایج تحقیقات در این مورد واسه تون جالب باشن:

تحقیقای انجمن روانشناسی امریکا نشون می ده که داشتن عادتای منظم صبحگاهی، کمک می کنه خوشحال تر، باانگیزه تر و خوش اخلاق تر باشین. جدا از اینکه اینا سحرخیزی باعث می‏ شه:

  • استرس کم تری داشته باشین
  • اضطراب و نگرانی تون کم بشه
  • میل به افسردگی در شما فروکش کنه

نتایج تحقیقات دیگری در همین زمینه خاطرنشان می‏ کنه: آدمایی که عادتای منظم صبحگاهی دارن، از بقیه پر انرژی تر هستن و افرادی که در عادتای صبحگاهی شون ورزش رو هم گذاشته ان، تندرست‏ ترن و سلامت روانی بهتری دارن.

افزون بر این موارد، بررسیا ثابت کرده، افرادی که شبا دیر می خوابن، هله هولهای بیشتری پس از شام می خورن که معمولا هم ارزش غذایی زیادی ندارن.

از دیگر یافته های محققان میشه به این مورد اشاره کرد که ما آدما در ساعتای ساده صبح، در مقایسه با ساعات دیگر روز، خلاق تر و مفیدتر هستیم و قدرت اراده مون در اونّل صبح، در بالاترین حد خود قرار داره. یعنی اگه صبح زود بیدار شید و تصمیم بگیرین کاری رو انجام بدین، به احتمال زیاد انجامش میدید.

حالا که میدونیم سحرخیزی، کُلی کامروایی به دنبال داره، بیایید چاره ای فکر کنیم واسه اینکه چه جوری صبح زود از خواب ناز بیدار شیم و چه جوری از یک آدم خواب آلود به آدم سحرخیزی تبدیل شیم؟

شما می تونین خودتون رو تعلیم بدین تا سحرخیز شید. می تونین به مرور، بیدار شدن در صبح‏ های علی الطلوع رو واسه خودتون به عادت تبدیل کنین.

چه جوری سحرخیزی رو به عادت تبدیل کنیم؟

چه جوری صبح زود از خواب بیدار شیم؟ آموزشی

ما یه سری از چیزایی هستیم که تکرارشان می‏ کنیم. پس فضیلت به عمل نیس، به عادته.

– ارسطو

 

 

اگه بخواهید عادتی رو به وجود بیارین و ترکش نکنین، باید ۲ نکته مهم رو به ذهن بسپارید:

۱. از کم شروع کنین

۲. مشکلات رو پیدا کنین و حذف کنین

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری عادت های بد رو با عادت های خوب جانشین کنیم؟

بی. جی. فاگ، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد، از تجربه خود در مورد استفاده از نخ دندان و تبدیل اون به عادت، اینجور می گه:

«واسه اینکه عادت کنم هر روز بین دندان ام رو تمیز کنم، نخ دندان رو گذاشتم کنار مسواک و با خودم عهد بستم هر دفعه که مسواک می زنم، فقط یک دندانم رو نخ دندان بکشم. می تونستم بگم همه دندان ام رو نخ دندان می کشم، اما قول و قرارم با خودم این بود که حتما یک دندان رو نخ بکشم. در آخر کارم نتیجه داد، چون این رفتار رو به خودم یاد گرفتم. الان شاید هر چند هفته یک بار، پیش بیاد که فقط یکی از دندان ام رو نخ بکشم، در بیشتر مواقع کل دندان ام رو با نخ دندان تمیز می ‏کنم.»

اما در مورد بیدار شدن از خواب، از خودتون بپرسید چی جلوی من رو می ‏گیرد؟

اینکه تا آخر شب تلویزیون می بینم مانعه؟ ساعت ۱۱ به بعد تلویزیون رو خاموش کنین و کنترلش رو هم در جای دور از دسترسی بذارین. صبح که بلند میشید خیلی بی حال هستین؟ ، قبل از خواب کمی آب بخورین تا صبح سرحال بیدار شید. بالش تون ایراد داره؟ یک بالش بهتر زیر سرتون بذارین. خلاصه هر چیزی که مانعه رو پیدا و حذفش کنین.

رامیت سثی (Ramit Sethi) نویسنده ی سرشناس امریکایی که قبلا هم مقاله ای از اونو واسه شما ترجمه کرده بودیم، درباره برطرف کردن مشکلات باشگاه رفتنش می‏ گوید:

«وقتی نشستم بررسی کنم که به چه دلیل دلم نمی خواست به باشگاه بر وم، فهمیدم جالباسی ام در اون یکی اتاق بود. یعنی باید در سرمای اولِ صبح بلند می ‏شدم و در حالی که شلوارک پایم بود به اتاق دیگر می ‏رفتم و در بین پوشیدن لباس ام از سرما به خودم می لرزیدم. مشخص بود که ماندن در رختخواب خیلی بیشتر کِیف می داد.

به محض اینکه فهمیدم مشکل اینجاست، از شب قبل، لباس ام رو تا می کردم و به همراه کتانی ورزشیم می گذاشتم داخل اتاق خواب تا صبح با یک غلت زدن، بَرشان دارم و تنم کنم و راهی باشگاه شوم. نتیجه چه شد؟ میزان باشگاه رفتنم ۳۰۰% زیاد شد.»

آدمی که می خواد سرِ کار خود، رهبری مقتدر باشه، باید صبح‏ هاش رو تر و فرز شروع کنه.

اما چه جوری آدم سحرخیزی شیم؟

۱. به خودتون فشار نیارین

همونطور که قبلا اشاره کردیم، تبدیل هر کاری به عادت، نیازمند گذر زمونه و عادتا یکهویی بوجود . تست شتاب خودرو نیس که ببینین ۰ تا ۱۰۰ رو در چند ثانیه پُر می‏ کنین. پس سعی کنین کم کم، زودتر و زودتر بیدار شید.

مثلا:

هفته اول: ساعت ۶:۴۵ صبح

هفته دوم: ساعت ۶:۳۰ صبح

هفته سوم: ساعت ۶:۱۵ صبح

هفته چهارم: ساعت ۶:۰۰ صبح

۲. واسه صبحا هدف مشخص کنین

از شب قبل باید واسه فردا صبح هدف مشخص کنین. اینجوری منتظرید که صبح شه، بیدار شید و برید دنبالِ کارتون.

مثلا:

۱۵ دقیقه فلان کتاب رو بخونم

۲۰ دقیقه ورزش کنم

صبحانه ای خوشمزه و سالم درست کنم

۳. از صبحا استفاده ی مفیدی بکنین

بیشتر آدما صبح که بیدار شدن، صورت نَشُسته می رن پایِ تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک و ایمیل.

اما شما این کار رو نکنین. سعی کنین کارایی بکنین که براتون فایده داشته باشن. فعالیت ‏هایی مثل ورزش، مطالعه و نوشتن.

۴. به مرور بهینه ترش کنین

تا فهمیدین عادت صبحگاهی تون داره جواب می ده، سعی کنین اونو بهینه سازی کنین.

مثلا ترتیب کارا رو عوض و بدل کنین، چیزای جدیدی به عادتای صبحگاهی تون اضافه کنین و با صبح تون تفریح کنین.

کارای پیشنهادی

۱. با خودتون خلوت کنین، مثبت اندیشی کنین و ذهن خود رو آروم کنین

۲. در مورد ۳ چیزی که قدرشون رو میدونید چیزی بنویسین

۳. نرمش کنین

۴. یوگا تمرین کنین

۵. برید کمی بدوید

۶. ۳ هدفی که دوست دارین امروز به دست بیارین رو بنویسین

۷. حرفای مثبت به خودتون بگید

۸. بخونین

۹. دوش بگیرین

شمام می تونین تجربیات و پیشنهادات خودتون رو واسه سحرخیز شدن در قسمت دیدگاه ها با ما در بین بذارین.

منبع : officevibe.com

 


دسته‌ها: آموزشی